Wat is een onderwijs-assessment?

Een onderwijs-assessment is een onderzoek dat (toekomstige) leraren doorlopen om zo objectief mogelijk te bepalen over welke kwaliteiten en talenten zij beschikken als docent. Vaak is dat in verband met persoonlijke ontwikkelingsvraagstukken, maar het kan ook ingezet worden voor selectiedoeleinden.

Een functieonderzoek met inzicht in heden en toekomst

Assessments bestaan doorgaans uit verschillende testen, praktijktoetsen en vragenlijsten. Hoe een assessment is opgebouwd, verschilt per organisatie en beroepsgroep. Hoewel het woord ‘assessment’ geen beschermd begrip is, geldt onder ter zake deskundige arbeidspsychologen over het algemeen de overtuiging dat een functieonderzoek in aanmerking komt voor het predicaat ‘assessment’, als het niet alleen zicht geeft op het huidige functioneren (door bijvoorbeeld rollenspelen of observaties). Door de toevoeging van genormeerde intelligentietesten, interessevragenlijsten en/of persoonlijkheidstesten geeft een assessment ook inzicht in de drijfveren en de ontwikkelingsmogelijkheden voor de toekomst.

De Competentie Thermometer is geen simpele online test! Door de aanwezigheid van genormeerde intelligentietesten, interesse- en persoonlijkheidsvragenlijsten leveren we volwaardige, wetenschappelijk onderbouwde assessments. Voor meer achtergrondinformatie verwijzen we je naar de pagina's Onderzoeksmethoden en Verantwoording.

Assessments in het onderwijs

De Competentie Thermometer is een methode die ingezet kan worden voor het afnemen van onderwijs-assessments in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Het is een verzameling onderzoeksmethoden gericht op de functie 'leraar', die gezamenlijk kan worden ingezet om objectief en snel:

  • De kwaliteit van het handelen (functioneren) van een leraar te beoordelen;
  • De aanwezige ontwikkelpotentie van een leerkracht voor de toekomst te bepalen.

...en tevens (op basis van de uitkomst):

  • Concrete suggesties te doen over de richting en de vorm van de ontwikkeling van de betreffende leraar. Dit noemen we een ontwikkelingsgericht assessment;
  • Een uitspraak te doen over de geschiktheid van de leraar. Dat heet een geschiktheidsassessment. Bijvoorbeeld in het kader van selectie van een nieuwe collega. Uiteraard uitsluitend indien dat gewenst is.

De Competentie Thermometer voldoet ruimschoots aan alle in de vorige paragraaf genoemde kenmerken en verdient daarom met recht het predicaat volwaardig onderwijs-assessment.

Beschikbare functies voor een onderwijs-assessment

Op dit moment zijn de assessments van de Competentie Thermometer inzetbaar voor de volgende functies:

Uitbreiding functieprofielen

Wij werken aan de ontwikkeling van nieuwe functieprofielen. Heb je interesse maar mis je een functieprofiel uit het onderwijs? Laat het ons dan vooral even horen.

Laten afnemen of liever zelf doen?
Werk je op een school en wil je een assessment laten afnemen bij een leraar? Huur dan één van onze assessoren in. Doe je dat vaker óf werk je als adviseur? Dan is het slimmer om zelf assessor te worden. Laat ons je persoonlijk adviseren via e-mail of telefoon.

Zelf assessor worden Assessment laten afnemen