Referentie van De Terp

In juni 2014 interviewden we Rutger Slok, m.i.v. augustus 2014 directeur van De Terp in Weesp (Stichting Spirit) en gecertificeerd assessor sinds maart 2013. Hij vertelt over zijn ervaringen met de Competentie Thermometer.

Rutger Slok
De Terp
5

Men loopt op school vaak tegen dezelfde dingen aan. Vervolgens probeert iedereen wat, maar dat is niet altijd samenhangend. Ik merk dat mensen graag één lijn willen en daar helpt de Competentie Thermometer bij. Ik heb ook wel eens gemerkt dat het mensen heeft geholpen om een andere beroepskeuze te maken. Dit was lastig en goed tegelijk. Verder vind ik het erg mooi om te merken dat leerkrachten in het nagesprek altijd aangeven zich te herkennen in de rapportage, ook als er meerdere ontwikkelpunten zijn.

Hoe heb je met ons kennisgemaakt?

"Ik heb een paar jaar geleden zelf een extern assessment ingekocht bij de Competentie Thermometer. De assessor gaf destijds aan dat ik zelf ook opgeleid zou kunnen worden. Daarna is het balletje gaan rollen en heb ik de training gevolgd."

Wat was je motivatie om er mee te gaan werken?

"Het is een goede manier om met mensen in gesprek te gaan. Middels het assessment verkrijg je een objectief beeld van de leerkracht. Dit helpt je om leerkrachten te beoordelen. Het fijne is dat alle aspecten die er toe doen aandacht krijgen, je krijgt een prachtig totaalbeeld. Op basis hiervan kan je je eigen ontwikkeltips formuleren, maar voor een belangrijk deel levert de applicatie deze al. Het werken op deze manier gebeurt in het onderwijs helaas nog veel te weinig."

Welke doelen streeft De Terp na met de applicatie?

"Ik zet de Competentie Thermometer in als ontwikkel- en beoordelingmethodiek. De uitkomsten van het assessment vormen de aanleiding voor het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan. In het voorgesprek met de leerkracht geef ik dit altijd aan."

Hoe zijn je ervaringen tot dusver?

"Men loopt op school vaak tegen dezelfde dingen aan. Vervolgens probeert iedereen wat, maar dat is niet altijd samenhangend. Ik merk dat mensen graag één lijn willen en daar helpt de Competentie Thermometer bij. Ik heb ook wel eens gemerkt dat het mensen heeft geholpen om een andere beroepskeuze te maken. Dit was lastig en goed tegelijk. Verder vind ik het erg mooi om te merken dat leerkrachten in het nagesprek altijd aangeven zich te herkennen in de rapportage, ook als er meerdere ontwikkelpunten zijn. Mensen vinden het in het begin wel steeds spannend, want je wordt immers kritisch onder de loep genomen. Het komt vooral voor bij leerkrachten die wat onzeker zijn over hun eigen functioneren. Maar als je aan het werk bent, valt het altijd wel weer mee."

Zijn er nog andere dingen die je graag wilt delen?

"Een tip voor andere assessoren: ik heb een aantal standaardteksten in mijn iPad die ik als een soort startpunt gebruik, bijvoorbeeld over de eerste indruk van de leerkracht. Dit geldt ook voor de ontwikkeltips. Ze zijn uiteraard niet altijd hetzelfde, maar ook lang niet altijd heel erg verschillend. Dat scheelt me weer wat tijd. Een algemene tip voor geïnteresseerden: volg ook de training, want het is een geweldig instrument."