Referentie van de Genster Groep

In april 2013 interviewden we Bertie de Beuze, adviseur bij de Genster Groep in Alkmaar. Bertie is assessor sinds maart 2012.

Bertie de Beuze
Genster Groep
5

Wij zijn in Amsterdam nauw betrokken bij de uitvoering het KBA-programma in het kader van de Amsterdamse verbeteraanpak. Ik heb ondertussen veel ervaring met het uitvoeren van klassenobservaties, dit met behulp van een kijkwijzer. Die kijkwijzer is echter niet geijkt, terwijl we daar wel behoefte aan hadden. Die van de Competentie Thermometer biedt dit wel. Het is een fantastisch instrument dat geheel voldoet aan onze behoefte om gestructureerd te werken. Daarbij is het ook erg prettig dat er naast de kijkwijzer nog andere modules zijn. Je kunt dus een heel complete "foto" van de leerkracht maken.

Hoe heb je met ons kennisgemaakt?

"’De kennismaking verliep via een presentatie bij ons op kantoor. Hierna hebben we besloten om met twee medewerkers de training te volgen."

Wat was je motivatie om er mee te gaan werken?

"’Wij zijn in Amsterdam nauw betrokken bij de uitvoering het KBA-programma in het kader van de Amsterdamse verbeteraanpak. Ik heb ondertussen veel ervaring met het uitvoeren van klassenobservaties, dit met behulp van een kijkwijzer. Die kijkwijzer is echter niet geijkt, terwijl we daar wel behoefte aan hadden. Die van de Competentie Thermometer biedt dit wel. Het is een fantastisch instrument dat geheel voldoet aan onze behoefte om gestructureerd te werken. Daarbij is het ook erg prettig dat er naast de kijkwijzer nog andere modules zijn. Je kunt dus een heel complete "foto" van de leerkracht maken."

Welke doelen streeft de Genster Groep na bij het werken met de Competentie Thermometer?

"Goed beschouwd bepaalt de klant het doel, dit kan dus per opdracht verschillen. Het kan een beoordeling betreffen, maar ook bijvoorbeeld een meer neutrale ontwikkelingsvraag. Voor ons is het instrument een erg plezierige aanvulling op de bestaande dienstverlening. Daarbij is de Competentie Thermometer ook commercieel aantrekkelijk. In korte tijd kun je een compleet beeld van een leerkracht schetsen waarbij de kosten beperkt blijven. Fijn voor ons en fijn voor de klant dus."

Hoe zijn je ervaringen tot dusver?

"In het begin zag ik er tegenop om ermee aan de slag gegaan. Dit kwam omdat er een wat langere periode zat tussen de training en de uitvoering van mijn eerste assessment. Koud watervrees dus... Inmiddels heb ik meer ervaringen, deze zijn goed."

Wat heb je de certificeringstraining ervaren?

"Prima. De training duurt twee dagen en is daarmee prettig compact. Je doorloopt alle stappen als assessor maar ook als deelnemer. Zo maak je dus vanuit verschillende invalshoeken kennis met het instrument en weet je ook wat de leerkracht kan verwachten."

Zijn er nog andere dingen die je graag wilt delen?

"Mijn tip aan de deelnemers (red: leerkrachten / docenten) is om bij de klassenobservatie echt te laten zien wat je aan kwaliteiten in huis hebt. Zoek dus de activiteiten en werkvormen waarin je je van je sterkste kant kunt laten zien. Aan assessoren wil ik graag laten weten dat het enorm fijn is om zelf een assessment open te hebben staan. Goed om je eigen vaardigheden op peil te houden en handig voor een eventuele demonstratie. Nog een tip voor assessoren: maak met je opdrachtgever duidelijke afspraken over wat het doel van het assessment is en hoe de verantwoordelijkheden verdeeld zijn. Dit voorkomt mogelijke misverstanden."