Referentie van InterZin

In maart 2013 interviewden we Judith Kets, mede-eigenaar van InterZin in Huizen. Judith was een deelnemer van de eerste training in 2011 en heeft inmiddels al veel ervaring als assessor. Ze heeft regelmatig het commerciële blok van onze training verzorgd om te vertellen over het verkopen en afnemen van assessments in de praktijk.

Judith Kets
InterZin
5

De Competentie Thermometer vormt een heel praktische aanvulling op ons bestaande aanbod. Wij richten ons voor een belangrijk deel op coaching van docenten en op interim-management. Bij het coachen levert de assessmentrapportage een mooie nulmeting op. Hierna voeren wij vaak vervolgopdrachten uit. Ik ben positief over de applicatie. Het is een prettig instrument waarmee ik uitstekend kan werken. De tijd die ik ermee kwijt ben, is te overzien. De prijs-kwaliteit verhouding is goed, dat is mijn ervaring, maar ook die van onze klanten.

Hoe heb je met ons kennisgemaakt?

"Tijdens mijn bezoek aan de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in januari 2011 ben ik door de ontwikkelaars van de Competentie Thermometer heel enthousiast hun stand ingelokt. Wat me opviel was dat de mensen een goed verhaal vertelden over de applicatie. Ik heb mijn naam achtergelaten en later hebben we weer contact gehad waarna ik mij heb aangemeld voor de training."

Wat was je motivatie om er mee te gaan werken?

"De Competentie Thermometer vormt een heel praktische aanvulling op het bestaande aanbod van Interzin. Wij richten ons voor een belangrijk deel op coaching van docenten en op interim-management. Bij het coachen van docenten levert de assessmentrapportage een mooie nulmeting op. Hierna voeren wij vaak vervolgopdrachten uit, deze zijn van verschillende aard. Het kan een ontwikkeltraject betreffen, maar in geval van onvoldoende progressie ook een outplacementtraject. Wat ik merk is dat besturen er vaak niet toe komen om personeelsdossiers aan te leggen, ook hierbij bewijst de Competentie Thermometer een belangrijke dienst. In bepaalde gevallen is het voor bestuurders erg belangrijk dat er externen betrokken zijn bij het uitvoeren van een assessment, dit ook in verband met een eventuele rechtsgang."

Hoe zijn je ervaringen tot dusver?

"Ik ben positief over de applicatie. Het is een prettig instrument waarmee ik uitstekend kan werken. De tijd die ik ermee kwijt ben, is te overzien. De prijs-kwaliteit verhouding is goed, dat is mijn ervaring, maar ook die van onze klanten."

Wat vond je van de certificeringstraining?

"Ik volgde de eerste training en merkte dat de deelnemers een nogal wisselende ervaringen hadden met het gebruik van de iPad, dat zorgde soms voor wat vertraging. De training was prima, deze heeft ertoe bijgedragen dat ik de applicatie goed heb leren kennen. Zaken zoals observeren en coachen komen tijdens de training niet aan bod, dit moet je wel kunnen als je met de Competentie Thermometer aan de slag gaat."

Zijn er nog andere dingen die je graag wilt delen?

"Bij het uitvoeren van assessments in het algemeen is het soms lastig dat besturen wellicht met een dubbele agenda werken. Het formele doel is om te komen tot ontwikkeling, maar op de achtergrond speelt er wellicht een ander belang mee. Als assessor zou je dan te horen kunnen krijgen dat je het assessment niet goed hebt uitgevoerd. Dit heeft overigens niets met de Competentie Thermometer te maken, maar geldt voor alle assessments. In april is de eerste nascholingscursus. Dit is een verplicht onderdeel (18 maanden na certificering) om de licentie te behouden. Ik zie er naar uit om kennis te manken met alle nieuwe mogelijkheden."