Referentie van Stichting Archipel

In april 2016 interviewden we Anne Dijkema. Hij is beleidsmedewerker en interim-directeur van Stichting Archipel in Zutphen. Anne is assessor sinds november 2013 en vertelt over zijn ervaringen met de Competentie Thermometer.

Anne Dijkema
Stichting Archipel
5

Soms heb je leerkrachten waarbij je niet goed je vinger op de zere plek kunt leggen, het is dan ook niet duidelijk waar de verbeterkansen liggen. Door de scherpe foto en het complete beeld dat je van een leerkracht krijgt, kun je veel beter vaststellen waar de ontwikkelingsmogelijkheden liggen. Vooral bij twijfel is de Competentie Thermometer dus heel erg handig. Zeer regelmatig heb ik enthousiaste leerkrachten bezocht die het erg goed deden. Dan is het afnemen van een assessment echt een feestje, zowel voor de leerkracht als voor mij.

Hoe heb je met ons kennisgemaakt?

Ik zat in de werkgroep personeel en heb de Competentie Thermometer door middel van Googelen gevonden.

Welke doelen streef je na bij het werken met onze methode?

Nu is dat tweeledig. Ten eerste willen we de kwaliteit van leerkrachten objectief kunnen vaststellen om vervolgens een ontwikkeling in te kunnen zetten. Ten tweede gebruiken we de methode in het kader van het verkrijgen van een vaste aanstelling. Met ingang van het nieuwe schooljaar willen we de methode ook inzetten ten behoeve van de startende leerkrachten.

Hoe zijn je ervaringen tot dusver?

Vooral de uitgebreidheid van het instrument, de verschillende onderzoeksmethoden en de mogelijkheid om een assessment in één dag af te ronden, spreken mij aan. Het is grondig en simpel in gebruik. Het lukt me eigenlijk altijd om het assessment op één dag af te ronden, maar enkele keer heb ik dit bewust niet gedaan omdat ik merkte dat de leerkracht niet lekker in zijn vel zat. Bij het tweede bezoek bleek echter dat mijn bevindingen vergelijkbaar waren.

Je moet wat handigheid ontwikkelen om met de methode te kunnen werken, maar op enig moment ken je de items en dan gaat alles steeds makkelijker. Eerst maakte ik altijd veel aparte notities, later veel minder.

Soms heb je leerkrachten waarbij je niet goed je vinger op de zere plek kunt leggen, het is dan ook niet duidelijk waar de verbeterkansen liggen. Door de scherpe foto en het complete beeld dat je van een leerkracht krijgt, kun je veel beter vaststellen waar de ontwikkelingsmogelijkheden liggen. Vooral bij twijfel is de Competentie Thermometer dus heel erg handig. Zeer regelmatig heb ik enthousiaste leerkrachten bezocht die het erg goed deden. Dan is het afnemen van een assessment echt een feestje, zowel voor de leerkracht als voor mij.

Zijn er nog andere dingen die je graag wilt delen?

In Nederland durven we doorgaans geen concrete feedback te geven. De Competentie Thermometer kan je helpen om deze feedback wél te geven. Uiteindelijk gaat het erom om op een objectieve manier tot een oordeel te komen en om vervolgens mensen verder te helpen. Ik zou het prettig vinden als er bij het afnemen van een kijkwijzer ook teksten worden gegenereerd. Wat betreft de inzet is het uiteindelijk het prettigst als er bij iedereen een assessment wordt afgenomen.

Mogen geïnteresseerden je benaderen ter referentie?

Ja, dat mag.