De ervaringen van Renée van Eijk

Roland Philippo 1288

"Ik was kleuter toen ik wist dat ik juf wilde worden. Natuurlijk veranderde dat nog. Fotomodel, journalist en stewardess passeerden de revue als droombaan. Om terug te komen bij de ambitie van juf. En daar sta je dan, voor een klas kinderen, elke dag." - aldus Renée van Eijk over haar carrière.

Ik was in november 2016 op bezoek bij Renée van Eijk, leerkracht van groep 7 van obs De Pijler in Rotterdam, een van de grootste scholen van Stichting BOOR én voorzitter van stichting Leraren met Lef. Stichting Leraren met Lef is een landelijke organisatie voor leraren uit het PO, VO en MBO. Eén van haar doelen is dat (aankomende) leraren zelf een actieve bijdrage leveren aan eigentijds en kwalitatief sterk onderwijs. Dit gebeurt o.a. door creatieve, inspirerende en bevlogen leraren met elkaar in contact te brengen door middel van regionale bijeenkomsten en social media.

Renée van Eijk

De inzet van de methode

We hebben Renée benaderd om haar te vertellen over de Competentie Thermometer en om met haar in gesprek te gaan over goed onderwijs en over effectief leerkrachtgedrag. De Competentie Thermometer heeft als doel om leraren te laten groeien in hun vak, om talent te ontwikkelen en houdt trends daarom nauwlettend in de gaten. De assessmentmethode wordt vooral ontwikkelgericht ingezet, door middel van intern gebruik door directeuren, intern begeleiders, locatieleiders en lerarencoaches, maar ook door extern gebruik door zelfstandig gevestigd professionals en onderwijsadviseurs (al dan niet van de Competentie Thermometer). Adviseurs van de Competentie Thermometer zetten de methode met grote regelmaat in op verzoek van externe opdrachtgevers, niet alleen voor leraren (PO, VO en MBO), maar ook voor intern begeleiders en leidinggevenden waaronder directeuren.

Obs De Pijler (Stichting BOOR)

"Wat mij drijft in mijn werk is het idee dat je de wereld niet kan verbeteren, maar die van kinderen wel elke dag een beetje mooier kan maken en hen dit zelf kan laten ontdekken. Ik vind het erg belangrijk dat leraren continu blijven nadenken over hun beroep. Doe ik de goede dingen en doe ik ze goed? Wat heeft deze leerling in deze klas nodig op dit moment om een stap verder te komen in zijn/haar ontwikkeling? En wat moet ik als leraar in mijn gedrag laten zien (of aanpassen) om dat voor elkaar te krijgen?"

Eigen perspectief

Het was een genot om bij Renée op bezoek te zijn. Renée is een zéér gedreven en passievolle leerkracht. Haar ambitie is om kinderen te faciliteren met als doel om verder te komen. Het valt haar op dat leraren in het land met enige regelmaat bepaalde dingen niet doen met als motivatie dat het hen te veel tijd kost. Dat vindt Renée jammer. In de plaats hiervan zouden ze moeten nagaan of iets belangrijk is voor kinderen om op grond daarvan keuzes te maken. Haar conclusie is dat leerkrachten zaken vooral vanuit hun eigen perspectief bekijken in plaats vanuit dat van de leerling. Interessant is ook haar opvatting over het werken aan je eigen ontwikkeling. In het persoonlijk ontwikkelplan van Renée staan vooral de dingen waar ze goed in is en nog beter in wil worden, in plaats van de dingen waar ze niet goed in is.

Afname van assessment

Ook heeft Renée deelgenomen aan de afname van een assessment met behulp van de Competentie Thermometer. Niet alle onderzoeksmethoden werden ingezet, maar wel de meeste te weten de capaciteitentest, het persoonlijkheidsonderzoek, het interesse-motivatie onderzoek, de 360-graden feedbackmeting en de klassenobservatie. Renée beschikt inmiddels over een rapportage waarover ze opmerkte dat ze zich erg herkende in hetgeen gerapporteerd werd.

Ik vond het fijn om met een echte vakprofessional in gesprek te gaan en om te zien hoe een echte leraar met lef aan het werk is. Renée bedankt voor de ontvangst, je gastvrijheid, je feedback en je sprankelende performance!