Zo onstond ons bedrijf
Onze applicatie is gelanceerd in 2011, maar het idee kwam al jaren eerder op bij Onderwijs Professionals (een samenwerkingsverband van zelfstandig adviseurs). Het afnemen van assessments was onderdeel van hun dagelijkse werkzaamheden. De manier waarop dat in de praktijk gebeurde, liet echter behoorlijk te wensen over. Vanaf dat moment werd 't interessant.

Bij gebrek aan beter

Hoewel er een aantal methodes op de markt was waarmee delen van een assessment afgenomen konden worden, was er geen enkele die deed wat je eigenlijk wilde. In veel gevallen was de methode incompleet, deed de interface pijn aan je ogen, was het afnameproces tijdrovend, zag de assessmentrapportage er niet uit of was het schreeuwend duur. Na alles onder de zon geprobeerd te hebben, hadden ze 't idee dat er meer mensen uit 't vakgebied tegen dezelfde problemen aanliepen. Begin 2010 grepen ze de kans om met een zelf ontwikkelde methode en een eigen applicatie de markt op z'n kop te zetten. Er moest alleen nog een partij gevonden worden die 't kon bouwen.

Eind 2010 werd Qaraqter benaderd voor de vormgeving en technische realisatie van de applicatie. Zij besloten hun normale werkzaamheden op een laag pitje te zetten om de applicatie te kunnen ontwikkelen. Na 10 maanden stug doorwerken, zag de eerste versie van de Competentie Thermometer in oktober 2011 het licht.

Gelanceerd in 2011

Gelukkig bleek het niet voor niets te zijn geweest. Eind 2011 waren de eerste 30 assessoren opgeleid en werden er tientallen assessments per maand afgenomen. Hoewel we de applicatie constant doorontwikkelen aan de hand van onze eigen bevindingen en input van klanten en assessoren, is ons doel sinds de oprichting niet veranderd:

Het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs met behulp van een objectief observatie-instrument.