Roland Philippo
Roland studeerde Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit van Leiden en volgde daarnaast diverse opleidingen op onderwijsgebied. Hij is werkzaam geweest als leraar, intern begeleider, adjunct-directeur, directeur en onderwijsadviseur.

Roland Philippo
Roland

Partner

Werkzaamheden

Roland heeft 20 jaar ervaring in het primair onderwijs als leraar, intern begeleider, adjunct-directeur, directeur en onderwijsadviseur. Ook heeft hij 8 jaar gewerkt als adviseur bij een onderwijsbegeleidingsdienst waar hij zich bezig hield met organisatievraagstukken, mediation, kwaliteitszorg en accountmanagement.

In 2008 koos hij voor het full-time ondernemerschap. Hij is een geweldig gesprekspartner voor directeuren en bestuurders en heeft een groot netwerk. Roland is sterk in processen, met gevoel en waardering voor de eigenheid van de organisatie.

In het weekend speelt hij cornet en kookt hij graag.

Contactgegevens

Roland Philippo
Account manager (partner)
Mobiel: 06 - 2507 7489
Telefoon: 075 - 614 8170
E-mail: roland@ctmeter.nl

De laatste artikelen van Roland
Hieronder tref je de meest recente blogartikelen aan die Roland geschreven heeft.

Pavlov

Roland Philippo 12 april 2021 17

Op jonge leeftijd liet mijn dochter zich in de weekends en in de vakanties ’s morgens graag goed verzorgen. Het ultieme ochtendgenot voor haar was om lekker lui op de bank te hangen, televisie te kijken en verwend te worden met een ontbijtje.

Leeractiviteiten

Roland Philippo 29 maart 2021 93

Een leeractiviteit is een bezigheid die een leerproces in gang zet. Dit wijst erop dat het primair het gedrag van de leerling betreft. Anders gezegd: een leeractiviteit is het gedrag van de lerende (de leerling) om een bepaald leerdoel te bereiken. Een didactische werkvorm daarentegen is gedrag van de leraar dat hij inzet om het leerdoel te bereiken. Hierbij is het belangrijk dat de leraar weloverwogen kiest voor bepaalde didactische werkvormen, rekening houdend met de leeromgeving, de leerstof en de leerling.

Klassenobservaties

Roland Philippo 13 maart 2021 244

Dat de leraar ertoe doet is inmiddels algemeen bekend. Zo werd bijvoorbeeld in het Actieplan Leraar 2020 (2011) al aangegeven dat de leraar cruciaal is voor de kwaliteit van het onderwijs en onmisbaar voor de verbetering ervan. Maar hoe zorg je er nu voor dat je jouw spilfunctie nog meer tot zijn recht laat komen? Op welke wijze ontwikkel je jezelf met de overtuiging dat je met nuttige dingen bezig bent? Hoe ga je om met feedback?

Feedback vragen aan leerlingen

Roland Philippo 7 januari 2021 762

In de geldende bekwaamheidseisen voor onderwijspersoneel wordt een aantal interessante aspecten van kunde genoemd dat een nadere verkenning waard is. Ik doel hierbij specifiek om de aspecten die gerelateerd zijn aan het evalueren en ontwikkelen van onderwijs. Interessant én relatief nieuw omdat in het oude SBL-model minder aandacht werd besteed aan bepaalde aspecten die te maken hebben met het geven en ontvangen van feedback.